PİLONİDAL SİNÜS (KIL DÖNMESİ)

PİLONİDAL SİNÜS ( KIL DÖNMESİ)

Halk arasında kıl dönmesi olarak bilinen Pilonidal Sinüs  Hastalığı esasında içerisinde kıl olan kistler nedeni ile oluşur.  En sık her iki kalçanın ortasında, kuyruk sokumunun üstünde görülür. Hastalar genelllikle kuyruk sokumunun üzerinde küçük bir delik, sivilce gibi bir şişlik veya o bölgede ilthaplı, hafif kanlı akıntı şikayeti ile doktora başvurur. Ancak bazı hastalarda bu bölgede aşırı derecede ağrı, kızarıklık ve şişlik ile seyreden abseleşme söz konusu olabilir.  Pilonidal sinüs hastalığına bağlı şikayetler özellikle sıcakların artması ile birlikte artış gösterir.

Pilonidal sinüs oluşumunda iki teori ileri sürülmüştür:

1. Konjenital (doğumsal) teori: Henüz anne karnında ike bebeğin gelişimi sırasında orta hattın eksik birleşmesi sonucu oluştuğu varsayılır.

2. Edinsel (sonradan oluşan) teori: Cilt üzerinde bulunan kılların cilde saplanarak cilt altına geçip o bölgede enfeksiyon ve abse oluşumuna neden olduğu düşünülmektedir. Bu sonradan oluştuğu düşünülen teori daha çok kabul görmektedir.

Pilonidal sinüsün nedenleri:

1. Aşırı kıllı olmak ya da günlük dökülen kıl miktarının fazla olması

2. Kılların çok sert ve dik çıkması

3. Kilolu olmak veya aşırı terlemek (derinin nemli ve masere olması nedeni ile)

4. Kalça aralığının dar ve derin olması

5. Uzun süre oturarak çalışmak (kıllar bu bölgede travmaya neden olduğu için)

Pilonidal sinüsün tedavisi ameliyatla ve ameliyatsız  yöntemler ile yapılabilmektedir. Ameliyatsız tedavide kıl dönmesinin olduğu bölgeye ve sırta epilasyon uygulaması önerilir. Ayrıca lokal anestezi( o bölgeyi uyuşturarak ) ile kistin kıllardan temizlenmesi ve  sklerozan madde (fenol) tedavisi uygulanabilir. Oldukça başarılı bir yöntem olan ''fenol tedavisi'' gerektiğinde yeniden tekrarlanabilir. Bu işlem sonrasında hastanın hastanede yatmasına gerek yoktur ve ağrısız bir işlem olduğu için hasta aynı gün işine dönebilir. Ameliyatlı tedavide kıl dolu olan kist etraf sağlam doku ile beraber çıkarılır. Oluşan defekt açık bırakılabileceği gibi primer olarak sütüre edilebilir ya da etraf dokulardan doku getirilerek (flep yöntemleri) kapatılabilir.